Om företaget

Vår historia tar sin början en dag i slutet av 2010-talet när jag och en av mina slagverkskollegor diskuterade hur slitsamt det var att vi nästan alltid behövde ”trolla med knäna” för att skaka fram de instrument som repertoaren krävde (samt hitta tillräckligt med slagverkare för att traktera dessa) när vi hoppade in i olika fritidsorkestrar. När de väl fanns instrument att tillgå kunde vi inte heller alltid vara säkra på i vilket skick de var eftersom klassiska slagverkare tyvärr är något av en bristvara idag och orkestrarnas eget slagverksunderhåll lätt blir lidande när en fast slagverkare saknas.

Lösningen blev därför att vi köpte in en egen uppsättning orkesterpukor som sedan kompletterades av mitt egna instrumentarium vilket jag de påföljande åren byggde ut i rask takt. På så sätt kunde vi därmed hyra ut instrument som möjliggjorde orkestrarnas repertoar och underlättade deras logistiska arbete, samtidigt som vi som musiker hela tiden kunde vara säkra på att instrumenten var väl underhållna och av god kvalitet, även om vi t.ex. hoppade in i en ny orkester på kort varsel.

Runt 2022-2023 började allt fler orkestrar anlita oss samtidigt som mitt musikernätverk här i Göteborg gradvis hade utökats sedan jag flyttade hit år 2012 och som en konsekvens började även mina frilansuppdrag att bli allt fler. Till slut stod det klart att verksamheten behövde drivas i företagsform för att kunna sköta fakturor, försäkringar etc. och våren 2024 bildade jag till slut Slagverkslogistik i Göteborg AB, vid sidan av mitt ordinarie arbete. Sedan dess har verksamheten bara fortsatt att öka, både sett till antalet uppdragsgivare och instrumentariets storlek.